Selamat datang ke pariparipeliks punya belog! ;)

InsyaAllah

Assalamualaikum

Hi semua orang :) Dalam bulan puasa ni aku rasa ramai orang meninggal dunia. Sebelum ni, bulan bulan lain pun ramai juga yang meninggal. Bila aku dengar orang terdekat dalam keluarga aku dah tak ada rasa sayu pun ada. Sedih jangan cakaplah kan. Tapi kena relakan sebab takdir dia Tuhan dah tetapkan sebegitu. 

Bercakap soal penduduk di Palestin, ramai sangat yang tak puas hati tentang perlakuan tentera Israel. Aku tak banyak ilmu tentang perkara macamni, yang aku tahu Israel dan yahudi sama-sama teruk dan tak boleh dipercayai. Langsung tak ada hati bila mereka membunuh dan perkosa wanita di sana. Jangan percaya orang Barat walaupun dorang cakap dorang kesian. Itu semua onar dorang. Padahal dorang pun tali barut untuk jatuhkan Islam. 

Sebenarnya mak aku banyak tengok berita terkini tentang keadaan di sana. Aku tak sanggup tengok video yang mereka rakamkan untuk tunjuk betapa berkuasanya mereka di sana. Aku tak sampai hati nak lihat, saudara Islam sendiri dibakar hidup-hidup, bayi dibunuh macamtu je. Aku tak berani nak cakap bukan bukan pasal penduduk Palestin. Tapi Israel memang teruk dan penakut. Mereka tak ada negara dan menggunakan kekerasan untuk rampas negara orang. Dan boleh nampak, orang yahudi takut terhadap Islam. Mungkin terlalu takut sampaikan sanggup buat apa je untuk kepentingan mereka. Bunuh, perkosa, seksa dan macam-macam lagi yang kita sendiri tak terfikir untuk buat benda macamtu.

 Kalau diberi bantuan pun, mesti dah disekat dengan tentera Israel kat sana. Aku taktahu orang sana rasa apa bila tiap hari ada perang, kekurangan dalam semua benda. Hati dan jiwa kena kuat untuk hadap dan terima semua tu. Kalau aku berada di tempat mereka, aku tak pasti aku masih boleh teruskan hidup @ tidak. Doakan yang terbaik buat penduduk di Palestin, mungkin di dunia mereka tak dapat kebahagiaan seperti penduduk di negara lain. InsyaAllah, Allah tempatkan mereka di syurga untuk terima kebahagiaan yang setimpal kelak. Amin~ 

Mungkin apa yang aku perkatakan ada yang benar dan salah.
Mohon perbetulkan segala silap yang terkandung di sini. 
Dan please, #prayforgaza 

Allah beri ujian, mungkin kerana Dia sayang dan Dia tak akan beri dugaan melebihi kemampuan manusia.

xoxo, 
pariparipeliks

12 comments:

Cik Nadyya said...

betol tuu. sedih betol tengok keadaan kat gaza, akak pon macam tak sampai haty nak tengok video tuu..

kat GAZA bom sana sini, MALAYSIA pulak mercun sana sini. huhh.

Ying Jeffery said...

Paling tak suka, Israel sekat bantuan. Kesian tengok wanita diperkosa kat sana.

Ying Jeffery said...

Paling tak suka, Israel sekat bantuan. Kesian tengok wanita diperkosa kat sana.

Lee Wa Wan said...

israel layak di #F... huhuhu

white lily said...

tak berkemanusiaan langsung. berperangai seolah olah bukan manusia. cikgu selalu tayang video video kat sana. memang sayu melihat

paripari kecil said...

samalah kita kak.
hmm, malaysia main mercun pun masuk paper sebab kudung jari.
kat sana macam2 dah jadi kann~

paripari kecil said...

itulahh, sekarang pun ada bantuan dr segi wang masuk dalam bank.
rm5k dengarnyaa~ tapi..
rasa ragu2 macam mana pihak berkuasa nak bagi mereka~

paripari kecil said...

tak cukup pun kalau buat macamtu wann~
geram nengoknyaa

paripari kecil said...

yaps, tuhan dah tetapkan hati Israel laknatullah tu lagi keras dari batu.
sebabtu dorang takada hati bila buat apape.. doakan yang terbaik ok naalisa~

Anis Ifham said...

Akak tak sanggup tengok apa-apa video / gambar yang berkaitan dengan kekejaman israel terhadap Palestin. Mesti akak akan cepat-cepat scroll atau tengok tempat lain. Sedih.

Lee Wa Wan said...

paling layak kasi sula sorang2... hahahha

paripari kecil said...

yaps sedih tapi bagi sy semua tu pengajaran buat sy makin percaya bahawa Allah itu ada dan dekat dengan sy kak :) Doakan yang baik baik untuk mereka.

Full Editing by Nadyya Shafiqa. ©Copyright Reserved Pariparipeliks.